Categorieën

Het is hier net Schiphol in het klein

Published : 03-04-2017 10:10:32

Houten klompen en oer-Hollandse souvenirs.

Habermehl zegt het met een kwinkslag. Want zijn bescheiden onderkomen aan de Bellstraat op bedrijventerrein De Valk lijkt in de verste verte niet op de drukte die kenmerkend is voor de luchthaven.

Eén van de weinige overeenkomsten is de verkoop van souvenirs. Veel buitenlandse vakantiegangers kopen achter de douane typisch Nederlandse producten, zoals Delftsblauwe borden, houten klompen, sleutelhangers met kleine klompjes, houten tulpen en Volendamse klederdracht. Ook veel Nederlanders nemen de iconische producten mee om uit te delen aan internationale zakenrelaties.

 

HELE WERELD Gerrit Habermehl verdient met de verkoop van Hollands erfgoed zijn brood. De verkoop van houten en lederen klompen vormt nog steeds de basis, maar zijn souvenirassortiment groeide de voorbije jaren in rap tempo. Net als de reizigers op Schiphol over de hele wereld uitwaaieren, zo bedient Habermehl met zijn webshops ook alle uithoeken van de wereld. ,,Azië, Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, de Verenigde Staten", somt de Barnevelder wat werelddelen en landen op. ,,Maar ik word ook geregeld ingeschakeld door bedrijven uit de regio. Voor bijvoorbeeld sleutelhangers of andere souvenirs met daarop een bedrijfslogo ter ere van een jubileum. Aan dat soort werk moet je denken."

Het fundament van het huidige bedrijf rust op de klomp, die vanaf de vijftiende erg sterk in populariteit steeg. In de Middeleeuwen ontdekte men dat de klomp uit één stuk hout gemaakt kon worden, iets wat de stevigheid stukken verbeterde. Dat maakte van het klompen maken een ambacht op zich. Tot diep in de twintigste eeuw werden klompen met de hand gemaakt.

 

KLOMPENSCHILDER Ook Gerrit Habermehl is daar nog bekend mee. Als puber bemachtigde hij in 1975 een baantje bij Klompenmakerij J.H. van Ee aan de Amersfoortsestraat 65. Gerrit Habermehl trad als klompenschilder in dienst. ,,De gemaakte klompen schuren, grondig afwerken en dan de biesdecoratie met de hand erop schilderen." Habermehl kan zich de begintijd nog goed herinneren. ,,Er waren in die tijd klanten die het normaal vonden dat je een eigen tekeningetje op de klomp liet zetten, bijvoorbeeld een familiewapen."

Naast klompen verkocht Van Ee ook schoeisel, laarzen en werkkleding, ´s winters gecombineerd met schaatsen. Habermehl kwam er in vaste dienst, nam uiteindelijk in 1991 de zaak over en werd een ambassadeur van de klomp. ,,Orthopedisch gezien is de klomp natuurlijk heel goed voor de voeten. De tenen hebben vrij spel, maar het voetbed wordt dankzij de pasvorm volledig ondersteund. Dat is belangrijk", zo weet Habermehl. Hij wijst ook op de isolerende werking van de houten klomp. ,,In de zomer is het niet te warm in de voeten, terwijl klompen in de winter juist warmte vasthouden. De klomp is een natuurproduct. Het hout, meestal van populieren of wilgen, isoleert." 

 

SEIZOENSPRODUCT Habermehl nam de zaak aan de Amersfoortsestraat na 1991 over. Loopt het gebruik van de klomp sindsdien terug? De ondernemer wijst op de jaarlijkse productie van Nederlandse klompenfabrikanten. Jaarlijks worden nog steeds honderdduizenden draagklompen verkocht in Nederland. ,,Met name als het voorjaar aanbreekt, zie je de vraag naar klompen stijgen. Je mag wel spreken van een seizoensproduct. April, mei, juni en juli zijn de beste maanden. Dan gaan mensen buiten in hun tuintjes aan het werk, terwijl kinderen dan vaker buitenspelen of op vakantie gaan." Andere grote pieken in het jaar zijn de weken in de aanloop naar Sinterklaas en Kerstmis. ,,Klompenpantoffels en andere souvenirs doen het dan ontzettend goed."

De ondernemer besloot om in 2007 de winkel aan de Amersfoortsestraat 65 aan iemand anders over te dragen. Daarmee verdween een Barneveldse klompenhistorie op dat adres. Voordat Van Ee sinds 1950 de winkel runde, had de familie Blankenspoor namelijk een klompenmakerij op hetzelfde adres. ,,In de papieren van de Kamer van Koophandel heb ik eens gezien dat op dat adres al sinds 1910 een klompenmakerij gevestigd was, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Zelf redeneer ik dat 1927 het jaar van oprichting was. De oorsprong van dit bedrijf ligt dus negentig jaar geleden, maar waarschijnlijker nog langer", zegt Habermehl.

 

INTERNETREVOLUTIE Hij verkaste tijdelijk naar de Valkseweg, waarna in 2010 een verhuizing naar de Bellstraat 14-3 volgde. Het verdienmodel veranderde in die jaren radicaal. ,,Ik begon al in 1999 met een webshop. In die tijd was Ilse.nl nog de belangrijkste zoekmachine", herinnert Habermehl zich nog goed. Hij vond die digitale ontwikkeling interessant. ,,Je moest in die tijd zelf het wiel uitvinden. Zelf zat ik urenlang te prutsen achter de pc. Zo leerde ik om zelf te programmeren. Ik had daar wel lol in."

Dat deed hij in een tijd waarin de klompenverkoop terugliep. ,,Ik besefte dat een fysieke winkel niet de toekomst was voor een klompenhandel en besloot mij volledig op online toe te leggen." Daarmee haalde Habermehl de gehele wereld als potentiële klant in huis. ,,Wat ik vroeger in een jaar aan klompen verkocht, doe ik nu in een maand." Niet veel later kwamen de souvenirs. ,,Nu word je door allerlei partijen benaderd om hun spullen in je assortiment op te nemen, maar de klompenfabriek heeft ook een aandeel gehad in die ontwikkeling. Daar liep de klompenproductie terug en gingen ze onder meer houten, beschilderde tulpen maken."

 

VOORSPRONG Habermehl bouwde in korte tijd een goede online naam op. ,,Al verkoop ik de klompen en souvenirs via een scherm, achter iedere bestelling zit een persoon. Die heeft behoefte aan service en garantie, net als in een echte winkel. Gratis ruilen, snel leveren en reageren op vragen; ik heb geprobeerd om dat van begin af aan door te voeren in mijn werkwijze." Daarnaast denkt Habermehl dat hij een voorsprong heeft, doordat hij al vroeg de overstap naar een webshop maakte, terwijl de klompenmarkt een traditionele markt is. ,,De online concurrentie is in de loop van de jaren flink toegenomen, maar dat biedt ook voordelen. Enkele van mijn producten worden bijvoorbeeld ook via Bol.com verkocht." Verder wil Habermehl geen gekke dingen. ,,Schoenmaker blijf bij je leest. Souvenirs en klompen zijn mijn kracht. Ik ga dus geen kampeerpullen aan de man brengen. Herkenbaarheid is belangrijk."

 

OUDE STEMPEL Duidelijk is dat Gerrit Habermehl tevreden is met alle stappen die hij heeft gezet. ,,Ik ben 56 jaar en verdien m'n geld met online verkoop. Niet slecht voor een man van de oude stempel", lacht de Barnevelder. Hij is alweer bezig met het verwezenlijken van nieuwe plannen.

Nieuwe websites zijn in de maak. Ook Duitse, Engelse en Franse vertalingen moeten deel uitmaken van de nieuwe webshop. Hij rekent erop dat komend najaar zijn nieuwe webshops gelanceerd worden. ,,Daarmee kan ik straks nog gerichter werken aan mijn wereldwijde bereik."

Door: Edward Doelman BDU.nl

Share this content