Klompen van kunstenaars

Published : 30-03-2017 09:07:25
Categories : Klompennieuws | Nieuws over Hollandse klompen Rss feed

 voor het eerst heeft het museum dit jaar een deel van de collectie van een Spaanse verzamelaar in bruikleen.

Als jongetje liep boerenzoon Bertus van den Hof al op klompen. De huidige p.r.-man van het Internationaal Klompenmuseum in Eelde weet dus van jongs af aan hoe handig, warm en veilig dit schoeisel is. Al moet je er niet te hard op gaan rennen. ,,Ooit rende ik op klompen het huis in, schopte ze uit waardoor een klomp recht door een spiegel ging’’, lacht hij.

Op de kaart
Achttien jaar is hij nu actief bij het klompenmuseum. Stapje voor stapje zette hij, samen met de andere bestuurders, het museum internationaal op de kaart. Dit jaar is er weer een stapje vooruit. Voor het eerst heeft het museum bijzondere stukken in bruikleen: een deel van de collectie van de Spaanse professor Alfonso Canteli.

Canteli verzamelt al jaren klompen uit zijn eigen vaderland en is begin jaren negentig in het Eelder museum geweest, dat toen net was opgericht. ,,Zodoende kende hij het museum wel. En dat droeg er toe bij dat hij zijn collectie wel aan ons in bruikleen wilde geven.’’

Zodiakgroep
Van den Hof werkte nog bij de Zodiakgroep, een werkvoorzieningsschap in Groningen, toen hij bij het klompenmuseum kwam. Hij was er commercieel medewerker en moest dus opdrachten zien binnen te halen voor de medewerkers. ,,Ik fietste vaak met de penningmeester van het museum. Op een dag kwam hij naast mij fietsen en zei: jij moet onze p.r gaan doen.’’

Twee jaar later ging Zodiak op in de werkvoorziening van de gemeente Groningen. ,,Daarbij was er voor mij helaas geen passende functie. Dan ben je blij dat met een functie als die ik heb bij het museum.’’

Van den Hof is ook voorzitter geweest van de VVV in Eelde Paterswolde. De functie van p.r.-man bij het museum is hem dan ook op het lijf geschreven. Hij houdt er van veel contacten te leggen en te onderhouden.

Frans erfgoed
Het belang daarvan bleek toen het museum in 2009 een belangrijke privécollectie in Frankrijk kon aankopen. ,,Het is een stukje Frans erfgoed, we hadden ook een raar gevoel toen we er mee uit Frankrijk naar Nederland reden. We dachten: stel dat de douane dit ziet.’’

De Eeldenaren hebben de collectie echter rechtmatig verworven. Franse musea wilden de klompen wel hebben, maar hadden er geen geld voor over. Het Eelder museum wilde er wel een heel hoog bedrag in steken.

Hoe ze dat geld bij elkaar kregen? Van den Hof: ,,We zijn er een half jaar mee bezig geweest. We kregen steun van de Rabobank, het SNS Reaal Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Mondriaanfonds en het Je Maintiendraifonds. Daarmee konden we de collectie kopen.’’

,,Tja, hoe gaat zoiets: ik bel eerst eens met zo’n fonds en vraag of ons plan in hun beleid past. En hoeveel geld we dan eventueel zouden kunnen krijgen. Vervolgens doen we een goed onderbouwde aanvraag. Het is leuk om te doen, want je doent het nooit voor jezelf. Als het project er is, maak je een brochure, zodat je kunt laten zien dat het een kwalitatief goed project is geweest.’’

1990
Het klompenmuseum dateert uit 1990. De basis van het museum is de collectie van de klompenmakersfamilie Wietses, die met lede ogen zag gebeuren dat hun ambacht langzaam maar zeker in onbruik raakte.

Dankzij het museum blijft de herinnering aan de klompen in ieder geval levend. Zal dit schoeisel ooit nog eens een revival beleven? Bertus van den Hof sluit niets uit. Hij wijst op enkele fraaie exemplaren uit de collectie van Canteli. ,,Onder sommige van die klompen zitten poten. En daardoor kun je ze ook in de bergen gebruiken, zonder dat je wegglijdt.’’

Deze klompen tonen waaraan het bij de Nederlandse klompen heeft ontbroken, vindt Van den Hof. ,,De hedendaagse Nederlandse klomp ziet er nog net zo uit als de klomp uit 1276, die bij Rotterdam is gevonden. De basisvorm is nooit veranderd. Om bij de tijd te blijven, heb je mensen nodig die out of the box kunnen en durven denken. Zoals kunstenaars.’’

Franse en Spaanse klompenmakers maakten echte kunstwerkjes. Die waren echter weer niet geschikt om in serie te produceren. Van den Hof hoopt dat de hedendaagse techniek uitkomst kan bieden. ,,Misschien kun je met 3D-printers wel mooie klompen maken. Je zou zeggen dat je hierin geen hout kunt verwerken, maar laatst is dat al wel gelukt met klei. Dan zou het met houtsnippers ook moeten kunnen. Nogmaals, je moet out of the box durven denken.’’ [bron: www.dvhn.nl]

Share this content